Kerstvakantie op Bali..... - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Claudia Mortel - WaarBenJij.nu Kerstvakantie op Bali..... - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Claudia Mortel - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie op Bali.....

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

30 December 2009 | Indonesië, Bali

Omdat Tom een paar dagen vrij had met de kerst, hadden we een tripje naar Indonesië geboekt.
Donderdag 24 December om 16:45 vertrokken we, en na 2,5 uur vliegen kwamen we aan op Bali (Den Passar).
Koos Buis (een Nederlander van wie we het vakantie huisje huurden) stond ons al op te wachten om ons naar zijn bungalowpark (Ombak Putih) in Tajung Benoa te brengen.
We hadden de bovenverdieping met een groot balkon en een geweldig mooi uitzicht op palmbomen en de zonsondergang.
Ook was er een zwembad aanwezig, en omdat er geen andere gasten waren die daar gebruik van maakten hadden we heerlijk een prive zwembadje .
De volgende dag hebben we de buurt verkend en lekker gezwommen, en tegen de avond zijn we naar het strandje in Jimbarang gereden om daar ons “Kerstdiner” te eten. Nou ja “Kerst” we hebben eigenlijk helemaal geen Kerst gevoel gehad.
Kerstdagen vieren we altijd met familie en vrienden en die mis je dan wel met zo'n dagen.
Maar ja, gezellig met z'n viertjes op een romantische strandje zitten, en een gegrild visje eten terwijl je naar de zondsondergang kijkt, tja,.....dat is toch ook wel érg bijzonder!
Na het eten hadden we nog even lekker met de kindjes op het strand gespeeld, en toen zijn we met een voldaan gevoel naar huis gegaan en op tijd gaan slapen.
De zaterdag en zondag vulden we met zwemmen, en hebben we een geweldig mooi strandje ontdekt (Geger beach), op slechts 10 miuten rijden.
We hoeven hier de straat maar over te steken en hebben ook een mooi strand, maar daar heb je veel last van watersport, zeewier en koraal.
En op het Gegerbeach heb je echt het gevoel dat je op een bounty eilandje zit, wit strandje uitlopend in zee, super helder water en heerlijke ligbedden met een barretje achter je waar je heerlijke bananemilkshakes kan bestellen (zucht).
Het is niet de bedoeling om jullie jaloers te maken (écht wel!!.. ;-)ha,ha) maar we vinden het echt super om dit met de kindjes te kunnen mee maken. Dit land heeft vroeger al ons hart gestolen en we voelden ons ook meteen weer thuis.

Maandag hadden we een auto met chauffeur/ gids gehuurd (35,- voor de hele dag) en we begonnen met een tripje naar de dierentuin.
We vonden de dierentuin een beetje armoedig en erg klein dus we waren er snel doorheen, maar ze hadden een show waar we wel even onze tijd mee konden verdrijven.
Eerst kwam er een arend die van de ene kant naar de andere kant moest vliegen, maar die had daar weinig zin in, en ging lekker hoog in een boom zitten (en die zat er na de show nog).
Toen kwam er een kleine krokodil die we even vast mocht houden, Indy wilde dat graag maar wel met mama, altijd leuk zo'n dochter! :-)
Tot slot kwam er een leeuw die we even mocht “aaien” (zie foto) wij dachten dat hij geketend zat maar dat was niet het geval. Er kwamen 4 mannen aangelopen waarvan 1 de leeuw z'n staart vast hield (want ja, je weet maar nooit met een leeuw hé!?)... en verder zat er niks tussen de leeuw en ons in!?!
Als de leeuw zou denken “gôh lekker hapjes die blonde krullenkopjes” dan was hij binnen 4 sprongen bij ons, dus je snapt wel dat ik er erg ongemakkelijk van werd.
Zelfs Tom keek mij aan van “dat menen ze toch niet?”. Maar jawel hoor, je mocht achter de leeuw gaan staan om hem te aaien, en dan werd er een foto genomen.
Wij dachten dat er een babyleeuwtje zou zijn waar de kindjes mee op de foto mochten, en toen we vroegen wanneer de babyleeuw zou komen zei een vrouw dat de kinderen om 13:00 met een andere leeuw op de foto mochten.
Wij vroegen “is dat een babyleeuwtje dan?”, “nee hoor die is net zo groot, ….maar wel liever dan deze!!”.
Die zal denk ik wel “AWAF” zeggen ipv brullen, …..en niet zo hard bijten!? ….ofzo?
Nadat we daarvoor bedankt hadden, zijn we naar vulkaan “Batur” gereden, maar door het slechte weer hadden we geen goed uitzicht.
Luca vond het wel erg interressant en zei steeds “volgens mij gaat hij vuur “spugen”, en dan moet de brandweer komen hé mama?”.
We verwonderen ons vaak over de denkwijze van kinderen, wel erg leuk om de dingen door “kinderogen” te bekijken.
Na een heerlijke lunch reden we verder naar de grootste Hindoe tempel van Bali. Eenmaal aangekomen konden we een paraplu huren (omdat het met bakken naar beneden kwam vallen) en moesten we ook allebei een sarong huren (omdat het niet geoorloofd was om met blote benen de tempels te betreden). Jammer genoeg waren de rose sarongs al uitgeleend ;-) )
Dus wij sjokten met paraplu en sarong richting tempel. “POTVERDRIEDUBBELTJES (gecencureerde versie), ik sta de hele tijd bovenop die “kl....” sarong,” riep Tom, ..toch vond ik die sarong hem wel schattig staan (gni,gni ;-) )
En toen de kindjes er een sport van maakten om zich zo nat en vies mogelijk te maken, hielden we het snel voor gezien, en vertrokken we weer richting huis.
We hadden geluk dat we een fijne chauffeur hadden want de bevolking in “Azië” staat bekend om hun “geweldige rijgedrag” en met harde regen de berg af (gl)rijden is niet iets waar we op zaten te wachten.
We hebben een keer in een taxi gezeten dat zelfs Tom (omdat hij voorin zat) bijna het sap uit de stoelleuning kneep.
Toeteren en bumperkleven betekend “aan de kant”, en de auto ervoor duwen betekend, “ik heb voorrang”.
Het meest gebruikte transportmiddel is hier trouwens de brommer (natuurlijk zonder helm), het lijkt af en toe wel een mierennest. Vaak met z'n 4en op één brommer, en baby's mogen ook voor op de brommer, géén probleem hier , zolang ze natuurlijk wel nét hun nekje recht kunnen houden........natuurlijk!
Toen we laat op de avond thuis kwamen was er geen stroom. Koos vertelde dat door het energie tekort in Indonesie, ze 1 keer in de week enkele uren zonder stroom komen te zitten. Dit rouleren ze door elke dag een andere regio een paar uur zonder stroom te zetten.
Het was erg lastig om Luca en Indy uit te leggen dat heel veel dingen niet zonder stroom werken, vooral omdat ze dit niet gewend zijn in Nederland.
En doordat de hele buurt geen stroom had konden we nergens gaan eten, maar daar hadden we snel iets op gevonden.
We hadden net genoeg licht (1 kaarsje) om op ons dakterras te gaan picnicken.
Daar zaten we dan met z'n viertjes met een boterham met kaas (als echte Hollanders). De kindjes vonden het ook erg gezellig en spannend zo in het donker, en dat zijn toch de momenten die je niet snel zal vergeten......................

• 30 December 2009 - 07:32

Pap En Mam:

Wat een prachtige foto's.
    Jullie zien er heel gelukkig en relaxed uit.
    Wat een geluk, dat wij dit nog tegoed hebben.
    XXX van ons.

• 30 December 2009 - 09:49

De Maasjes:

Hallo " collega`s" ,

wederom heel herkenbaar wat je schrijft Claudia (grappig dat vrouwen dat op zich nemen dat schrijven) wij hebben hier ook absoluut geen kerstgevoel gehad, het is naar ons veel te warm en idd, niet je eigen mensen om je heen. Maar wel lekker ge-bqq-ed op witte strand en idd met zondsondergang. Alvast een mooi en bijzonder 2010 gewenst. Groetjes uit Curacao!!

• 30 December 2009 - 18:57

Betsy:

Het ziet er geweldig uit! Mooie foto's. Zeker voor Luca en Indy zijn dit geweldige ervaringen. Ik wens jullie een goed einde van 2009 en een fantastische start voor 2010. Lieve groeten en een dikke knuffel.

• 31 December 2009 - 16:58

Annie En Jan:

Beste Claudia, Tom en kinderen,

Allereerst een gezond 2010. Bij jullie is het al 2010. Bij ons moeten we nog 6 uur wachten voor het zover is. Het knallen met vuurwerk was in de Amer vrij rustig, maar afwachten hoe het om 24.00 uur wordt. Het begint net te sneeuwen en het is vreselijk koud door de harde wind. Hoe is het bij jullie. Warm? en hoe was het vuurwerk.
    Verder veel sterkte en tot mails.
    Jan en Annie van Klaveren.

• 10 Januari 2010 - 12:39

Riky Boerboom:

Hallo Claudia,
    Afgelopen week heb ik jouw ouders aan de telefoon gehad(i.v.m. m'n verjaardag) en heb gehoord dat ze deze week naar jullie toekomen. Leuk voor jullie en de kindjes! Ik kreeg de tip om op jullie website te kijken. Vandaar deze reactie. Als ik had geweten dat jullie in sept. al in S'pore zaten, hadden Piet en ik wel even langs kunnen komen, want wij waren er in die periode ook. Wij waren op weg naar Lombok en hebben daar zo'n 11 dagen gezeten en zijn op zowel de heenweg als de terugweg nog een aantal dagen in S'pore gebleven (Hotel Furama is ons favoriete hotel).
    Maar wie weet, komen we dit jaar daar weer in de beurt. Fijne tijd. Groetjes van Piet en Riky Boerboom.