Sinterklaas of Kerstman? - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia Mortel - WaarBenJij.nu Sinterklaas of Kerstman? - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Claudia Mortel - WaarBenJij.nu

Sinterklaas of Kerstman?

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Claudia

28 November 2009 | Singapore, Singapore

“Mama, komt Sinterklaas ook naar Singapore?” vraagt Luca, natuurlijk komt hij naar Singapore zeg ik.
“Maar hoe komt hij dan naar hier met het vliegtuig of met de trein?” vraagt Luca weer, en ik zeg “nee hoor gewoon met de boot” maar met dat antwoord is hij natuurlijk niet tevreden.
3 seconden later “mama....is het wel een snelle boot want ik heb mijn schoen al gezet en anders gaat het zooooooolang duren!!” tja daar had hij gelijk in, maar toen ik hem vertelde dat het een speedboot was, ging hij toch weer verder met de tekening voor de Sint.
Ja, want Sinterklaas komt niet zomaar, er moet natuurlijk wel een tekening gemaakt worden,en we moesten de sinterklaasliedjes nog oefenen.
Ik was gelukkig voorbereid en had een cd meegenomen vanuit Nederland met sinterklaas muziek en de sinterklaas stickers van oma op de schuifdeuren van het balkon geplakt (“want anders weet de Sint niet waar hij moet zijn” zei Luca!)
“Mama, klimt Sinterklaas via de balkon naar binnen?” vraagt Luca “nee zeg ik, dat doen de pieten voor hem die kunnen heel goed klimmen!”
“hmmmm dat is ook niet erg slim, ….hadden ze beter de lift kunnen pakken!!” zegt Luca weer (en ik lig in een deuk! :-) )

De vorige avond hebben Tom en ik even onze verhalen over Sinterklaas op elkaar afgestemd, want hier hebben ze natuurlijk veel meer vragen dan thuis, want het hangt hier al een tijdje vol met posters van de kerstman.
“Is dat Sinterklaas mama? Vroeg Luca wijzend naar de kerstman, “Nee hoor dat is de kerstman” zeg ik.
“Wie is de kerstman dan?” Vraagt Luca weer,........”uh, zijn broer!” flap ik er spontaan uit (en ik probeer mijn lach in te houden, wat een antwoord!!)
Na 10 minuten non stop met vragen gestalked te zijn, en ik met de vreemdste antwoorden terug kom is het voor hem helemaal duidelijk! (alleen snap ik er nu zelf niets meer van! Ha,ha ;-) )
Op school en in Singapore vieren ze Sinterklaas niet, maar zijn ze wel volop bezig met de kerstman,
dus jullie begrijpen wel dat het soms erg verwarrend is voor Luca (en voor mij ook!!)
Maar ik heb ze voorbereid op de komst van Sinterklaas door ze elke dag het Sinterklaas journaal te laten zien via de computer, en dat vinden ze erg leuk..

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover, ze mochten de schoen zetten:
“Mama mag ik allebei mijn schoenen neerzetten dan kunnen er veel kadootjes in” zegt Luca, en hij is een beetje teleurgesteld als ik zeg dat hij echt maar 1 schoen mag zetten.
Indy zet ook haar schoentje neer, ze leggen allebij een appel in de schoen en hun tekening voor de Sint.
“Wel de balkondeur open laten hé mama want de zwarte pieten hebben geen sleutel” roept Luca nog vanuit zijn bed.
Ik merk dat ze het erg spannend vinden, en wij genieten met hun mee.
6:00 's morgens en de kindjes horen we door de kamer rennen, “yes,yes, Sinterklaas is geweest!!” roepen de kindjes, en binnen een mum van tijd hebben ze hun kadootje al open gemaakt.
Luca had een paar Dino's gekregen, en indy een dokterskoffer, en omdat ze hier geen pepernoten hebben, moesten we inproviseren met lolly's en slangetjes van snoep, dus hun dag kon niet meer stuk.

's Avonds zijn we naar Orchard Road geweest, dit is de bekendste winkelstraat van Singapore waar ze alle dure en luxe merken bij elkaar hebben, en rond kerst ziet het er extra mooi uit met alle versieringen en lampjes.
Wat ook erg grappig is om te zien is dat de winterjassen, mutsen en handschoenen weer volop in de verkoop zijn! (misschien dat ze ermee onder de airco gaan zitten?!?).
Ik vind het zelf ook erg vreemd om in m'n hemdje en korte broek tussen de kerstversiering door te lopen.
De Kerst vieren we dit jaar op Bali, we vertrekken op 24 December en komen terug op 4 Januari.
Weer eens wat anders, want als ik aan kerst denk, dan denk ik aan sneeuw, koud buiten, lekker warm binnen, gourmetten, warme chocomelk enz..
Maar dit jaar wordt het zon, warm buiten, koud binnen (als je de airco heel hoog zet!) rijst/kip, en een lekkere koude bananenmilkshake. Over contrast gesproken! :-)

Ach Sinterklaas in Singapore, of Kerst op Bali, gewoon je fantasie gebruiken en lekker genieten van het samenzijn..............












  • 28 November 2009 - 08:51

    Ingrid:

    he hallo ja dat is moeilyk uitteleggen maar hier vallen de antwoorden ook niet mee joery vraagt de oren van je hoofd en lesley waarom....waarom...waarom maar alles komt goed denk ik dan maar dikke kus van ons

  • 29 November 2009 - 12:48

    Ronnie En Marjan:

    Ha tom claudia luca en indy,

    Leuk om jullie verhalen te lezen en mooi dat jullie zo genieten daar! Ik las dat er geen pepernoten waren. Gelukkig wel mandarijnen....
    Hier alles ok!

    groetjes ronnie marjan cas jarre en het kleine zusje

  • 30 November 2009 - 18:26

    Diana:

    wat een verlichting in de winkelstraat...geweldig mooi....lijkt wel las vegas..x

  • 06 December 2009 - 16:00

    Jan+ Annie VKlaveren:

    Lieve Claudia, Tom, Luca en Cindy.

    De Sinterklaas gevierd en niet meegenomen naar Spanje. Bevalt het nog steeds of heb je al een beetje heiwee. Nog even wachten en je vader en je moeder komen je opzoeken, dat geeft wat afwiseling. Hoe is het bij jullie met de Mexicaanse griep. Hier is het een aflopende zaak.Verder is het de laatste dagen hier pokkenweer. Hoe is het bij jullie ? Wij zullem proberen wat meer te mailen.
    Tot meels.
    Jan en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Claudia

Actief sinds 26 Aug. 2009
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 95769

Voorgaande reizen:

29 Juni 2012 - 27 Juli 2012

Thailand here we come....

16 September 2009 - 06 Oktober 2010

Op weg naar de zon!

15 Maart 2003 - 04 Augustus 2003

Azie rondreis 2003

Landen bezocht: